Review “Live at the Nordic House” by Dimi Brands | DARK ENTRIES

Nico Guerrero Live At The Nordic House – The Nordic Intimate Sessions (Le chant des Egrégores)

Avant-Garde – Dark Ambient – Drone – Ritual

07/06/2020, Dimi Brands

Bij al wie de Franse artiest Nico(las) Guerrero niet kent zou bij het beluisteren van Live At The Nordic House – The Nordic Intimate Sessions weleens serieuze verwarring kunnen ontstaan.

Indien je niet beter zou weten zou je je immers kunnen afvragen of je hier naar een postuum uitgebracht live album van Coil aan het luisteren bent.

Zowel muzikaal als wat de zang betreft leunt Guerrero namelijk wel heel erg aan tegen de avant-garde grootmeesters. De ene Coil is de andere niet zoals u weet, daarom zeggen we er voor de volledigheid nog bij dat de klankkleur het dichtst aanleunt bij het onvolprezen The Ape Of Naples. Op het einde van het album neemt de verwarring alleen nog maar toe, als opeens ‘A Cold Cell’ gebracht wordt.

Maar het is dus natuurlijk niet zo dat Nico Guerrero een pseudoniem was van John Ballance zaliger. Het betreft hier dus een Frans experimentele gitarist/componist die zich afwisselend in Parijs en het Ijslandse Reykjavik vestigt. Samen met Sonia Cohen-Skalli richtte hij in de vroege jaren 90 de experimentele kosmische darknoise band Vortex op, die tot op heden nog (sporadisch) actief zijn. Voor zijn solowerk (tot op heden bestond dit enkel nog uit een splitalbum (Eksaïphnès uit 2000) met zijn andere band Vortex) gebruikt Guerrero elektronische filters en laat hij gitaarakkoorden occult aandoende veranderingen aangaan om alzo abstracte en melancholische klankruimten te bouwen, die klinken als hallucinerende orgelclusters die zich uitstrekken naar het oneindige. Het live geluid (zoals je dus op dit album zal kunnen horen) neemt de schaal aan van een gigantische bergecho.

Live At The Nordic House werd opgenomen tijdens het Airwaves Reykjavik Festival in november 2018, een hoogtepunt binnen de Ijslandse muziekscene.

Naast Coil kan je verder nog de echo van een ander groot artieste horen. Toeval mag dan wel niet bestaan, maar het is wel een serieuze meevaller wanneer je klinkt als de mannelijke evenknie van de legendarische cult artieste die dezelfde naam draagt. Nummers als ‘Clepsydra’ en ‘Montagne Inquietante’ dragen een duidelijke Nico-stempel, en ook om dit in een context te plaatsen, hebben we het dan over albums als The Marble Index en Desertshore. Coil en Nico verenigt in 1 artiest, dan kan je spreken van een combinatie waar ondergetekende erg blij van wordt. Hoewel deze invloeden er echt wel dik op liggen, weet Guerrero gelukkig ook voldoende eigen inbreng in zijn nummers te steken. Op iemand die klakkeloos zijn idolen imiteert, ook al zijn die nog zo goed, zit ik namelijk niet te wachten!

Op ‘Blackburn’ laat Guerrero symfonische elementen toe in zijn geluid, helaas komt dit op deze live opname slechts halvelings uit de verf. Jammer, want we horen duidelijk het potentieel van dit nummer, dat qua sfeer en met zijn percussieve elementen liefhebbers van dark ambient/folk zal weten aan te spreken. Doorgaans zijn we niet zo erg te spreken over live-albums. Dit heeft dan vooral met het technische aspect te maken, zoals in het hierboven beschreven voorbeeld. Live At The Nordic House is daarentegen wel een album dat we met heel veel plezier (heel vaak) beluisterd hebben. Allereerst ging het hier om een artiest die we niet kende en die ons aangenaam verraste. Maar ook omdat men er hier in geslaagd is om de vurige wervelwind die hij live weet te brengen op perfecte wijze op band te zetten. Een artiest die we in de gaten blijven houden, want wat zou ik hier graag eens een studio album van mogen horen.

Dimi Brands.

Review online: DARK ENTRIES

Bandcamp